domingo, 31 de mayo de 2015

El escándalo de los fondos perdidos en Egipto

Joaquín Mª Aguirre (UCM)
Dos publicaciones egipcias, Mada Masr y Egypt Independent recogen lo que podría ser un gigantesco escándalo que envolvería al Ministerio del Interior y a los militares por la "perdida" de millones de dólares sin control que habrían salido de las arcas y no habrían regresado jamás perdidas en cuentas privadas. Ambos medios reproducen con diferente extensión un artículo publicado por Africa Confidential, el 26 de mayo y que está circulando intensamente.
Así recoge Mada Masr la presentación del caso:

One sunny day last March, Egyptian government auditors walked past the concrete barricades surrounding the Ministry of Interior. There, they sought to ferret out irregularities from the ministry's financial records, among them allegations that seven unnamed senior officials at the Interior Ministry used state funds to distribute nearly US$12 million in bonuses to themselves. Before the auditors could inspect the records, they were thrown off the premises.
Eight months later, the audit chief complained to Egypt's new president and prime minister that Interior Ministry staff burgled a room his auditors used to investigate the ministry, stealing investigative records and notebooks. In a memo, the audit chief said the ministry justified the break-in with Egypt's “war on terror,” claiming that how it spends state cash must be kept a state secret.
The funds the auditors were looking for turns out to have been the tip of an iceberg. According to official records uncovered by The Angaza File in months of investigations, at least US$9.4 billion of state funds had been stashed in nearly 6,700 unaudited accounts in the Central Bank of Egypt (CBE) and — illegally — in a number of state-owned commercial banks, and spent by the end of fiscal year 2012/13.
Insiders say these accounts are used to stash stolen state funds that are never relayed into Egypt's treasury or national budget, but instead serve as the private piggy banks of generals and other senior officials at state organs across the bureaucracy. This enables them to collect bonuses off the books, away from the eyes of regulators and their subordinates.*


La corrupción heredada y sistemática durante el régimen de Hosni Mubarak no ha sido corregida y sí, en cambio, mandado el mensaje de que se podía actuar con completa impunidad en el país en nombre de la "seguridad". El escándalo es mayúsculo y es previsible que tenga consecuencias para los estamentos militares y del ministerio del Interior, que es el principal afectado. Existe un gigantesco entramado que no ha sido desmontado y que hace que los militares y la Policía se hayan convertido en un estado dentro del estado y en fuente de control de la economía del país a través de negocios nada claros, de la promoción de negocios en sectores que controlan en los que las ganancias se pierden por agujeros, mientras el país lucha por sobrevivir a su crisis de años.
En Egypt Independent señalan:

These events took place one year before billions of dollars of Gulf aid poured into Egypt and one year after the military-backed uprising of June 30, 2013 led to the removal of ex-President Mohamed Morsi, according to the story’s findings.
The 7,000-word investigation by Nizar Manek and Jeremy Hodge is being heavily poured over on Twitter. The story digs into the finances of ministries and state organizations across Egypt’s sprawling bureaucracy, focusing especially on the Interior Ministry, Armed Forces and state enterprises such as the Suez Canal Authority, which featured prominently in the recent investment summit in Sharm El-Sheikh. Officials have said they expect the foreign currency-generating, army-affiliated Suez Canal Development Project to represent a third of future investments coming into the country.
In January 2014, the authors of the exposé were forced to leave the country when Hodge, a US citizen, was arrested and briefly imprisoned on charges of ‘spreading false news that threatens Egypt’s national security.’
Among dozens of sources interviewed, the story quotes government insiders saying these ‘slush funds’ have been used to stash stolen revenues that never make their way into Egypt’s treasury or national budget. But instead, the story reports, these funds are ‘private piggy banks’ controlled by generals and officials.**


La acusación de divulgar "falsas noticias", que es un auténtico sarcasmo en Egipto, o de atentar contra la seguridad del país se ha utilizado para silenciar las críticas o impedir las denuncias. El caso parece imparable y veremos cuáles son las reacciones, a quién le achacan ahora las "conspiraciones" para desestabilizar al país.

Daily News Egypt nos trae, en cambio, la noticia de que otro policía, acusado de torturar hasta la muerte a un joven en Alejandría, liberado por los jueces. La muerte del joven se produjo antes de 2011, en la época de Mubarak, y el policía fue sentenciado en 2012  a 15 años de cárcel por extraer confesiones mediante tortura. Ahora la perspectiva ha cambiado y se está sacando de la cárcel a todos los que fueron condenados durante el periodo de intento de renovación tras la revolución. Pero esa liberación de un torturador es un indicador claro de cuál es el camino que el estado egipcio ha elegido. Si se ha ido exonerando de todos los delitos a Hosni Mubarak, sus hijos y sus colaboradores, ¿por qué condenar a los que actuaban bajo su protección?


El escándalo de los fondos "perdidos", robados por los que deberían velar por su seguridad y prosperidad es de proporciones enormes y veremos cuál es la reacción del gobierno y de los partidos y ciudadanos.
Egypt Independent señala:

These findings on ‘special funds’ could cause jitters among official circles as the government prepares to receive tens of billions in aid and investment after the Sharm El-Sheikh summit, which attracted international investors and world leaders and guarded praise from donors including the International Monetary Fund.
Mid-last year, the Finance Ministry sought to value the size of these special funds and concluded they were not above $3.8 billion. This represents a $5.6 billion discrepancy, according to the report's findings, adding that the Finance Ministry did not respond to the inconsistency.
A source close to the Central Bank of Egypt, who wishes to remain anonymous, told the authors of the report that generals in the Interior and Defense ministries, as well as senior bureaucrats elsewhere, are "free to siphon off national budget funds."
"The monopoly on information is the main issue," the source added.
The issue of special funds and their relation to diverted monies includes international aid contributions. In June 2013, whilst tracking down the whereabouts of 1 billion euros in EU aid, a 50-page EU Court of Auditors report discovered LE36 billion (4 billion euros) in a series of unauditable 'special accounts' existing outside the state budget. But the Luxembourg-based EU finances watchdog’s auditors also said the LE36 billion figure was likely much higher, and ‘may even have increased recently.’
Manek and Hodge’s investigation discloses for the first time figures from the CAO’s own records, which put the size of Egypt’s special funds much higher, potentially heightening EU and donor worries. These reports are "effectively secret," according to the story, because there is still no parliament and the reports are only provided to President Abdel Fattah al-Sisi.**


El caso abre una nueva perspectiva sobre por qué no se celebran las elecciones egipcias al señalar que no hay un parlamento que fiscalice las cuentas y ante quien se deba rendir cuentas. El gobierno de Al-Sisi sigue sin convocar las elecciones un año después de haber sido elegido. Su compromiso es realizarlas antes de que finalice el año 2015, pero tal como se están poniendo las cosas, quién sabe. En cualquier caso, el parlamento resultante no será más que una parodia de diversidad puesto que el diseño lo deja reducido a una proporción ridícula de personas que puedan llegar al parlamento sin el aval institucional de la presidencia.


El periódico señala que esta cuestión era conocida, pero que nadie se había atrevido a investigarla anteriormente. Ha sido la labor de los dos informadores, Manek y Hodge, la que ha aportado la información sobre estos negocios de los altos mandos y las cuentas bancarias perdidas. Mada Masr recoge algunos detalles de la investigación:

Part of the money allegedly stolen by Interior Ministry top brass is said by insiders to have come from a series of secret bank accounts used to stash opaquely administered funds collected directly by the ministry in exchange for services, from traffic fines to the sale of license plates, and various forms of extortion police mete out to Egyptian citizens. Officially, these funds are used to pay for ministry expenses, including the purchase of uniforms, food and equipment. According to insiders, the seven senior Interior Ministry officials even stole from police pension funds which officers pay into for themselves through monthly contributions from their meager salaries of around a hundred dollars a month. One of those Interior Ministry staffers told The Angaza File that these accounts are usually managed internally by “inexperienced, trustworthy people promoted to these positions through favoritism who will bury certain numbers.”*


Con todas esta información y la que queda por aflorar, se pueden producir conflictos de intereses graves en el interior de los ministerios, la judicatura y el mismo gobierno. El imperio económico de  los militares en Egipto no es nuevo. Eso hace inexplicable esta especie de fascinación egipcia con sus militares, a los que saben "oscuros" pero por los que se dejan seducir. Quizá haya que ir a formas más profundas de análisis para entender esta permanente contradicción entre lo que se les muestra y lo que pueden ver si abren los ojos.
Vuelve otra vez a la actualidad las conversaciones del presidente al-Sisi que fueron filtradas a principios de año. Adquieren una nueva significación a la luz de las informaciones:

In early 2015, Sisi himself was drawn into scandal when an audio recording was leaked from his time as defense minister in early 2014. The recording features an alleged leaked conversation in February in which the then-defense minister is heard talking with Major General Abbas Kamel, his chief of staff, funneling Gulf aid into private accounts operated by the Armed Forces abroad in the Gulf and outside the purview of the Central Bank of Egypt. “We need 10 placed in the army account,” Sisi said, according to the recording, which Sisi tacitly alluded to in a pre-recorded televised speech in February, but did not deny its authenticity. “Those 10 will be for the state. We need another 10 from the UAE and 10 more from Kuwait.” Sisi never specifies where the latter two “10s” are intended to go. (Middle East media reports have interpreted “ten” as meaning US$10 billion). Kamel, seemingly taken aback by Sisi's brazenness, asks, “This is a large amount, how will they be able to send it?” To which Sisi responds, “Why don't we open our own office there?” Kamel then asks, “And they can deposit directly into the account?” and Sisi answers, “Yes.”*

La gran pregunta es ¿qué vía le queda a Egipto para librarse de la corrupción de sus "liberadores"? Si aumenta la presión sobre ellos, aumentará también la represión y la violencia en una espiral indeseable y de trágicas consecuencias.
Los deseos del régimen son perpetuar el "estado profundo", el verdadero poder de Egipto, la combinación de poder militar y economía corrupta sostenidos por un aparato represor que elimina los opositores encarcelándolos.


El temor a que adquieran protagonismo social las fuerzas civiles que se manifestaron durante la revolución hace que se haya asumido el liderazgo retórico del patriotismo para enganchar a los menos informados y volverlos contra aquellos que atacan la raíz de la corrupción.
Los egipcios hicieron la revolución "contra Mubarak" y ese fue su error, no ver qué Mubarak solo era la punta del iceberg, que fue una pieza sacrificada provisionalmente para poder salvar el gigantesco imperio oculto que ha producido el enriquecimiento ilícito de unas minorías. Egipto está condenado a no poder sacudirse ese yugo, que muchos aman y besan en su fantasía nacionalista, de la que no quieren renegar.
Mientras tanto se sigue encarcelando a las personas que tienen la osadía de denunciar la manipulación, los negocios oscuros, las represiones y torturas. Se denuncia y encarcela, se insulta, a aquellos que dicen que no ven el traje del emperador. Su lucha es triste porque combaten contra el peor enemigo: la ceguera amada.



* "Opening the black box of Egypt's slush funds" Mada Masr 28/05/2015 http://www.madamasr.com/sections/economy/opening-black-box-egypts-slush-funds

** "Report: Govt officials using state coffers as 'private piggy bank'" Egypt Independent 28/05/2015 http://www.egyptindependent.com//news/report-govt-officials-using-state-coffers-private-piggy-bank





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